Er zijn heel wat redenen waarom mensen zich aansluiten bij een LETS-groep. Dit kan zijn vanwege de kracht van het sociale netwerk, het verkleinen van de ecologische voetafdruk of het anders omgaan met handel en economie. De LETS-methodiek heeft een impact op heel wat facetten in onze samenleving. Vanuit dit perspectief willen we ook een stuwende kracht voor verandering zijn. We roepen mensen op, mobiliseren hen en zetten ze aan tot actie. LETS zorgt zo mee voor maatschappelijke beweging.
Zo hebben we een jaarlijkse campagne waarbij we ons via een bepaalde thematiek verder kenbaar maken. Vorig jaar was dat 'duurzaamheid'. Tijdens deze campagne brachten we onze eigen visie op duurzaamheid naar buiten.
'We leven in een klimaat van protest. Van stilstaan, bewustwording en op straat komen. En dat is belangrijk, maar we moeten ook vooruit. We hebben antwoorden en concrete oplossingen nodig. Hoe goed ken jij je buren? En de andere bewoners van je straat? Kan je bij hen terecht voor meer dan een ‘goedemorgen buurman’? Hoe sterk is jouw kortste keten? Om de klimaatproblematiek grondig aan te pakken, moeten we onze huidige sociale situatie kritisch onder de loep nemen. In hoeverre zijn we echt met elkaar verbonden?' (LETS-campagne 2019)